Pàgines

Etiquetes

dijous, 15 de gener de 2015

La música fins a 1950

Postromanticisme.
La música d'aquest període recull la grandiositat de Wagner i la idea de fer servir aquest art per l'expressió d'idees filosòfiques.
Augmenta l'orquestra i les dimensions de les obres. La simfonia tanca el seu cicle històric a Àustria amb Bruckner i Mahler i el poema simfònic ho farà amb Richard Strauss.

Així parla Zarathustra


Simfonia n 5 de Mahler en la pel·lícula Mort a Venècia.



Neoclassicisme
L'ideal una música abstracta que no pretenia res fora d'ella mateixa. Reacció contra el romanticisme torna a les idees del segle XVIII, barroc, però amb les conquestes harmòniques, rítmiques i melòdiques del moment.
Els compositors més destacats: Igor Stravinsky, Maurice Ravel, Erik Satie. A Alemanya destaca Paul Hindemith (1875-1937) i Carl Orff (Munic, 10 de juliol de 1895 - Munic, 29 de març de 1982).






Dansa sagrada (L'elegida) de La consagració de la primavera, d'Igor Stravinsky
Una altre versió.

Futurisme

El futurisme musical aparegué el 1910. Incorporà el soroll al llenguatge sonor i difongué la convicció que la màquina havia de dominar la creació musical. Francesco Balilla Pratella (1880-1955), autor del Manifesto dei musici futuristi (1910) i de Música futurista (1911), creà les obres musicals Inno alla vita (1913) i el poema tràgic L'aviatore Dro (1915). La producció dels sorolls fou facilitada pels instruments intonarumori i rumorarmonio, inventats per Luigi Russolo, autor del Manifesto dell'arte dei rumori (1913), on propugna una música semblant a la poesia de Marinetti. El futurisme fou més ric en la teoria que no pas en la creació d'obres artístiques. (extret de la gran enciclopèdia catalana)








Expressionisme

En música, l'expressionisme es manifestà, com a moviment renovador, en l'obra d'Arnold Schönberg —que també pintava—, d'Alban Berg i d'Anton Webern. Aquests, vinculats al grup Der blaue Reiter, s'interessaven més per l'expressió i pel gest que per l'aspecte formal del llenguatge. Prescindiren de la tonalitat com a principi constructiu i utilitzaven els instruments en funció del propi timbre.

"Gebet an Pierrot" de Pierrot Lunaire Op.21 núm 9 D'Arnold Schönberg

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada